Kategorier
FISKEMETODER

Abu Garcia MAX X Vänstervev
Köp & prenumerera
För automatisk leverans av den här produkten välj intervall nedan och tryck på "KÖP"-knappen. Du får varan levererad omgående och sedan samma datum varje period tills du väljer att avsluta prenumerationen. Läs mer om prenumerationer.
- Beskrivning
- Personlig rådgivning
Abu Garcia MAX X Vänstervev
Stora mjuka handtagsknoppar i PVC, en 90 mm vevarm för ökad komfort, ett 4+1 kullager för ultimata känslan och Duragear, drev i mässing för hållbarhet. Med magnetbroms kastar du äve de lätta betena utan onödiga trassel. Instant anti reverse säkerställer solida mothugg och ger rullen en tight känsla.
Mycket prisvärda rullar!
Specifikationer:
- 4 kullager i rostfritt stål + 1 rullager
- Power Disk bromssystem
- Duragear mässingsdrev
- MagTrax bromssystem
- Kompakt böjt handtag och stjärnhjul
- Broms: 6,8kg
- Grafitstativ, sidoplattor i grafit
- Stora PVC knoppar
- Linkapacitet: 135/0.29 110/0.32 80/0.38 (Obs nylon)
- Utväxling:6,4:1 64cm
- Vikt: 210g
- OBS! Ny på multirulle? Läs "personlig rådgivning"
OBS! Du väljer höger eller vänstervev i scrolllistan.
De spinnrullar som är anpassade för fisket med lätta beten och tunna linor har som regel en grund lättad spole, detta är något som skvallrar om att rullen ej är avsedd för fiske med allt för tjocka linor. Dessa rullar är slimmade i formen, designen kallas ibland för "lågprofil" Rullens form gör den lätt att hålla handen kring/om och detta gör att du får utomordentligt fin känsla under fisket.
Dessa rullar är som regel utrustade med två kastbromsar, dels reglaget på vevsidan som reglerar spolglappet men även en form av kastbroms som kallas "magnetbroms". Denna ställbara broms, hjälper dig att kasta säkert utan att spolen övervarvar. Reglaget till magnetbromsen sitter alltid på motsatt sida om veven och kan liknas vid en volymratt på en bilstereon. Högt ställd magnetbroms ger hög bromsverkan på spolen när den roterar under kastet, något som ger korta men säkra kast. När vanan sitter lättar du på kastbromsen och får nu längre kast. På det här viset undviks de tråkiga "skatbon" som lätt uppstår i början
Det är i kastets början, när spolen accelererar samt i slutet av kastet som trassel oftast uppstår. Ett tips här är att aldrig lämna spolen helt med tummen under kastet utan var hela tiden med för att lätt kunna bromsa spolen om det skulle behövas. Ett fenomen som ibland uppstår med den här rulltypen tillsammans med tunna flätlinor är att linan i kombination med trassel går av. Det är dels rycket, eller tvärniten som får linan att gå av men även friktionen som uppstår i samband med att spolen övervarvar och "kastar upp" lina fortare än den lämnar rullen som kan få linan att helt enkelt "brinna av"
- Fakta om produkten
- Prishistorik