Populära länkar
Kategorier
FISKEMETODER
Fördelar med oss
- Inga avgifter
- Gratis frakt över 599:-
- Snabb leverans
- KUNDSERVICE med riktiga fiskare
- Öppet köp returrätt 30 dagar
- Betala säkert med avgiftsfri faktura, kort eller internetbank
- Tel 060 - 124 000, vardagar 9-12, 13-17
- Maila oss
Köpvillkor
Allmänt
Fiske.se säljer varor via internet till privatpersoner i Sverige med personnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år. Produkterna vi säljer kan användas i Sverige och de har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten kräver det, antingen i fysisk eller digital form.
Beställning
Beställning gör du på vår hemsida www.fiske.se, läs gärna vår guide ”Så handlar du”. Om du har frågor kring hur du beställer är du varmt välkommen att ringa vår kundservice på telefonnummer 060-124 000 eller mejla oss på [email protected].
Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera i ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske, och om du gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att leverera dem i ett paket.
Priser och produktbilder
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilket fraktalternativ du väljer. Kvitto med redovisad moms bifogas i ditt leveransbesked när produkten är skickad från oss.
Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.
Fiske.se reserverar sig för eventuella fel i pris-, produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehålls fiske.se rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.
Personuppgifter
I samband med din beställning godkänner du vår integritetspolicy gällande personuppgifter, den kan du läsa via denna länk; Personuppgifter och integritetspolicy. Därmed godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt GDPR (dataskyddsförordningen) har du rätt att få den informationen som vi har registrerat på dig. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Informationen du lämnar om dig själv används av fiske.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Fiske.se använder uppgifter från kundregistret för utskick om våra produkter. Du får vårt nyhetsbrev när du går igenom kassan, du kan även prenumerera på vårt nyhetsbrev längst ner på hemsidan. Du kan när som helst avbryta din prenumeration, antingen via länken längst ner i nyhetsbrevet eller genom att kontakta vår kundservice.
Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden har betalningsanmärkningar.
Copyright
Allt innehåll på den här webbplatsen, så som grafik, text, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör fiske.se eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.
Frakt och leverans
I kassan kan du välja mellan olika fraktsätt, läs mer om fraktsätten, priser och leveranstid här.
Alla beställningar som görs helgfria vardagar innan fraktsättets bryttidpunkt (när speditören hämtar våra paket) skickas normalt från oss samma dag, förutsatt att vi har alla produkter i lager. Beställningar lagda på kvällar eller helger skickas normalt nästföljande arbetsdag, förutsatt att vi har alla produkter i lager.
Vid större kampanjer och specialerbjudanden så som ”Black Week”, mellandagsrea etc. kan det förekomma längre leveranstider.
Vi levererar endast till adresser inom Sverige.
Våra olika fraktalternativ tar normalt 1-2 vardagar att nå fram efter att det skickats från vårt lager. När varan lämnat vårt lager går det alltid att följa via fraktbolagen. Fiske.se kan inte lämna någon förseningsgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt.
Fiske.se:s kunder har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Kontakta vår kundservice om du önskar häva ditt köp pga. leveransförsening.
Spåra ditt paket
När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I leveransbekräftelsen finns en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse.
Försändelse-id för paket
Ett paket får alltid ett kolli-id (alt. spårningsnummer) som kan användas för spårning av paketet. Kolli-id hittar du via spårningslänken i leveransbekräftelsen som skickas till din e-postadress. Med kolli-id kan du spåra paketet från att det sorteras av fraktbolaget till dess att du hämtat ut ditt paket. Om du inte fått någon avisering men ser via spårningslänken att paketet anlänt hos ombudet, går det bra att hämta ut paket med kolli-id och legitimation.
Försändelse-id för varubrev
Med försändelse-id för varubrev kan du se när paketet passerar postterminaler och eventuellt hamnar hos ombud. Denna spårning är dock inte lika detaljerad som för paket. Försändelse-id för varubrev finner du i leveransbekräftelsen som skickas till din e-postadress så snart paketet lämnat oss. Ett varubrev lämnas normalt i din brevlåda, alternativt hängs på dörren i en påse. Om brevbäraren anser att paketet är för stort kommer ditt paket att levereras till ditt närmaste utlämningsställe. Du kommer då att få en avisering med ett fyrsiffrigt löpnummer, antingen via sms, e-post eller brev, som du sedan använder för att hämta ut paketet. Om du inte mottagit aviseringen kan du hämta ut varubrevet med hjälp av försändelse-id som finns i din leveransbekräftelse.
Hos ombudet
Om du valt ombudsleverans behöver du din legitimation och det nummer du hittar i sms- eller e-postaviseringen för att hämta ut ditt paket. Har du valt brevavi så tar du med den tillsammans med legitimationen till ombudet.
Om du saknar aviseringen går det bra att hämta paketet med legitimation och kolli-id/spårningsnummer. Detta hittar du i leveransbekräftelsen som skickats till din e-postadress.
Tänk på att du alltid ska kunna visa legitimation vid uthämtning av paket hos ombud, endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos ombudet.
Om du valt leverans till utlämningsbox kommer du att få ett sms med kod för att låsa upp skåpet. För detta krävs ingen fysisk legitimation, men du kan komma att behöva legitimera dig med bank-id innan du mottar koden.
Försändelsen ligger hos ombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. En försändelse till box ligger kvar i 3 dagar och skickas därefter till en terminal där du, inom 10 dagar, kan beställa en ny utkörning till samma eller annat skåp.
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket. Därför tar vi ut en avgift om 150 kr om ett paket ej hämtats ut. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning på vår hemsida.
Leveransförsening
Leveranstiderna kan komma att förlängas då oförutsedda förseningar kan uppstå på vägen.
Vi har nästan alla produkter i lager, det framgår tydligt på artikeln om så är fallet. Skulle det däremot stå att den skickas från oss inom 2-5 vardagar eller ”beställningsvara” så beställs den hem omgående och skickas till er så snart vi mottagit produkten på vårt lager.
Skulle någon produkt vara slut även hos leverantören så uppstår det leveransförseningar och då kontaktar kundtjänst dig via e-post eller telefon.
Till vissa delar av Norrland och Gotland levererar Posten med en eller ett par dagar fördröjning, denna är inte alltid inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.
Betalning
I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning.
Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner du våra köpvillkor.
Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.
Skulle du inte få upp faktura eller delbetalning som alternativ så är det Klarnas kreditsystem som bestämmer det. Du måste kontakta Klarna när det gäller frågor om detta eftersom det inte är något som vi kan påverka. Ett samtal till dem kan även klargöra vissa frågetecken så att Klarna ändrar i sitt system och tillåter er att handla mot faktura, kontakta Klarna på [email protected] eller 08-120 120 10.
Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice. Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.se under ”Översikt” på startsidan.
Läs mer om de olika betalsätten här.
Ångerrätt och retur
Fiske.se erbjuder 30 dagars ångerrätt, ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. En förutsättning är dock att varan är oanvänd och oskadad. Ni har rätt att öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, men varan får inte användas ovårdat. Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. Om varan returneras i ett skick som omöjliggör vidareförsäljning, exempelvis skadad eller trasig originalförpackning, kommer ingen återbetalning att göras och varan returneras till er, i detta fall står du som kund för fraktkostnaden tillbaka till dig.
Så här gör du en retur
Skriv en lapp med namn och ordernummer och skicka med i paketet. Kom ihåg att du som kund ansvarar för returen till dess att den är åter hos oss. Skicka därför alltid din retur på ett sätt du känner dig trygg med.
För paket/returer upp till 20 kg kan ni kan använda er av vår egen retursedel, den brukar vara det billigaste alternativet och ni hittar den via denna länk; Returfraktsedel. Givetvis går det bra att skicka tillbaka produkten på valfritt sätt (dock ej som postförskott), exempelvis ett vadderat kuvert med frimärken eller fraktsedel från valfritt fraktbolag.
Vid retur står du som kund själv för kostnaden för returfrakt.
Ni kan gärna använda Konsumentverkets ångerblankett, den hittar ni här hos oss: Ångerblankett.
Om ni är osäker angående returrätten eller om det gäller invecklade ärenden är ni varmt välkomna att kontakta oss antingen via mail, [email protected], eller via telefon, 060-124 000.
För snabbare hantering önskar vi att ni uppger följande information:
a) Ordernummer (finns i din orderbekräftelse, följesedel eller faktura)
b) Ditt namn och kontaktuppgifter
c) Antal och namn på de produkter som du önskar returnera
Returadress
Nordiska Utsidangruppen AB
Terminalvägen 21
861 36 Timrå
Återbetalning
Om du valt fakturabetalning rekommenderar vi att du kontaktar Klarna för att pausa din faktura. Klarna når du enklast via appen eller via telefon 08-120 120 10. Din faktura öppnas för betalning, alternativt makuleras, i samband med att vi genomför din retur hos oss. Det kan ta ca 2-3 bankdagar innan du ser detta i appen.
Om du betalat med kort direkt i kassan kommer Klarna att göra en återbetalning så snart vi genomfört din retur. Det kan ta 2-5 bankdagar innan du ser detta på ditt konto.
Vi återbetalar varans / varornas pris minus eventuell returfraktsedel (69 kr).
Återbetalning sker inom 14 dagar från att vi mottagit din retur.
Vi meddelar dig via e-post så snart din retur är behandlad hos oss.
Byten
Om du önskar byta storlek på en köpt vara går du tillväga på samma sätt som med en retur.
Skicka tillbaka produkten som inte passar och lägg en ny order på storleken du önskar.
Ej uthämtade paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 150 kr om ett paket ej hämtas ut. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.
Garantier
Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt, eventuella garantier är giltiga i Sverige och endast för förstahandsköpare. Information om eventuell garanti finner du i respektive produkts beskrivning.
Reklamation
Om du fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig omgående kontakta vår kundservice, antingen via mail, [email protected] eller via telefon, 060-124 000. För snabbare hantering ber vi dig inkludera följande i din kontakt med oss:
- en utförlig beskrivning av problemet
- foton som visar problemet
- ditt ordernummer
Tänk på det här
- För att du ska kunna reklamera varan ska felet vara ursprungligt, det vill säga det ska ha funnits när du fick varan. Ett ursprungligt fel behöver inte nödvändigtvis visa sig direkt när du fått varan. Det kan vara ett ursprungligt fel även om det visar sig efter en viss tid.
- Normalt slitage faller inte in under ursprungliga fel, och du får inte heller själv ha orsakat felet.
- Du har rätt att göra en reklamation av en vara i tre år efter att du tagit emot den.
Dina rättigheter vid fel på vara
Om det visar sig vara ett ursprungligt fel kan du ha rätt att:
- Få varan reparerad (avhjälpande)
- Få en likvärdig, felfri vara (omleverans)
- Få avdrag på priset
- Häva köpet
- Hålla inne med betalningen
- Få skadestånd
Vid en godkänd reklamation kan du inte ställa alla krav på samma gång. Vi har i regel rätt att försöka laga den defekta varan eller skicka en ny vara som ett första steg. Som konsument kan du alltså inte kräva en hävning och pengarna tillbaka direkt, utan vi måste först ges möjlighet att åtgärda felet.
Det är viktigt att du kontaktar oss och berättar om felet så snart som möjligt. Om du reklamerar inom två månader från att du upptäckt felet räknas det alltid som att det skett i rätt tid.
Under dom första två åren är det vi som säljare som ska bevisa att felet inte fanns från början, när det gått mer än två år måste du som kund kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.
Vid en godkänd reklamation står vi som säljare för eventuella kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, exempelvis returfrakt.
Om du skickat en reklamerad produkt till oss för kontroll och produkten visar sig vara felfri, kommer varan att returneras till er, i detta fall står du som kund för kostnad för eventuella kvalitetstester samt returfrakten tillbaka till dig.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: http://www.arn.se/
Box 174, 10123 Stockholm
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/
EU ODR: http://ec.europa.eu/odr
"Inget köp är avslutat förrän du som kund är helt nöjd. När du handlar hos Fiske.se kan du alltid känna dig trygg."